In de afgelopen 15 jaar heb ik voor tientallen opdrachtgevers hun SEA-campagnes geoptimaliseerd. Onderstaande 3 casussen geven een beeld over hoe mijn werkwijze er praktisch uitziet:
Casus 1. Kunstveiling
Kunstveiling is een online marktplaats, die moeite had om hun Google Ads campagnes winstgevend te krijgen, terwijl de conversies in het account helemaal niet tegenvielen. Waar lag dit aan?
Ik heb allereerst het Google Ads account geanalyseerd waarbij opviel dat ze veel geld investeerden in hun eigen merknaam. Vervolgens heb ik een nieuwe campagnestructuur gemaakt op basis van hun belangrijkste klantreizen met een nieuwe budgetverdeling voor oriënterende, vergelijkende en koopgerichte gebruikers.
Dit heeft geleid tot tientallen procenten meer nieuwe klanten terwijl de advertentiekosten stabiel bleven.
Wat is het leerpunt hierbij? Google Ads moet binnen jouw klantreizen passen en niet andersom. Daarnaast is het belangrijk om eerst een analyse van je account te maken voordat je zaken gaat optimaliseren!
Casus 2. Theorie.nl
Theorie.nl is een website waarbij je je kunt voorbereiden op je theorie examen. Zij werkten al samen met een Google Ads campagne manager maar hadden wat extra hulp nodig bij het automatiseren van hun Google Ads campagnes.
Vervolgens heb ik een plan gemaakt om deze ‘Smart Bidding’ werkwijze te implementeren op basis van passende doelstellingen. De zoekwoorden, doelgroepen – en advertenties in de handmatige campagne zijn overgezet naar deze geautomatiseerde campagnestructuur net als dynamische advertentiecampagnes. Daarnaast heb ik gecoördineerd dat de metingen zo stonden ingesteld dat deze Smart Bidding campagnes hun werk konden doen.
Dit heeft geleid tot 10% meer nieuwe klanten waarbij de conversie/kosten verhouding stabiel bleef. Het leerpunt hierbij was dat het belangrijk is om eerst een implementatie plan te maken alvorens je gaat werken met een geautomatiseerde campagnestructuur.
Casus 3. Business Art Service
Business Art Service verhuurt kunst aan de zakelijke markt. Hun Google Ads campagne manager was vertrokken en zochten naar campagne manager die kennis had van zowel Google Ads als klantreizen.
Ik heb vervolgens een strategie gemaakt , gericht op gebruikers in de verkenning/evaluatie & koopfase omdat zij alle gebruikers wilden bereiken met een passie of actieve koopintentie. Dit heeft geleid tot een grotere naambekendheid tegen stabiele advertentiekosten. Daarnaast wilden zij zelfstandig met Google Ads kunnen werken. Daarom heb ik een coaching traject voor hun opgezet zodat zij in staat waren om zelfstandig hun Google Ads campagnes te ‘managen’. Het leerpunt bij dergelijke Google Ads accounts is dat het belangrijk is om eerst je klantreizen uit te werken voordat je Google Ads campagnes goede resultaten kunnen opleveren!
Laten we kennismaken om je online resultaten te verbeteren
Je SEA-campagnes werken alleen optimaal als je het serieus aanpakt. Welke resultaten mag je verwachten? Structureel meer nieuwe klanten tegen stabiele conversie/kosten. Welke keuze ga je maken, blijven hangen in kleine cosmetische aanpassingen of eindelijk serieus werken maken van je SEA-campagnes? Bepaal zelf welke koers je gaat volgen.
Ervaar de voordelen van een gedegen SEA-strategieprogramma en plan een vrijblijvende strategie-sessie van een uur in.