Ik krijg steeds vaker de vraag van opdrachtgevers/klanten of ik nog een goede online specialist ken.
Online specialist is natuurlijk een breed begrip. Het gaat hierbij vaak om een campagnemanager voor SEO/SEA en/of Social campagnes.
Er zijn veel online specialisten beschikbaar maar hoe weet je nu of de samenwerking een grote kans van slagen heeft.
Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat de samenwerking duurzaam zal zijn. Volgens mij zijn onderstaande factoren cruciaal om de samenwerking tot een succes te maken:
1. Zorg ervoor dat je online specialist weet wat succes voor jou is;
2. De uitgevoerde optimalisaties passen binnen jouw marketingstrategie
3. Investeer in de samenwerking zodat het op de langere termijneffect heeft op je resultaten.
Ik bespreek deze succesindicatoren stap-voor-stap in de nieuwsbrief. Wat zijn de valkuilen waardoor je samenwerking kan mislukken en hoe voorkom je dit?
Daarnaast bespreek ik enkele praktijkvoorbeelden waar je inspiratie uit kan halen. Mijn visie is namelijk dat een goede samenwerking met een online specialist zich altijd uitbetaalt.
Maar dan is het natuurlijk wel belangrijk dat beide partijen weten wat ze van elkaar mogen verwachten!
Succesindicator 1. Jouw online specialist weet wat succes voor jou is
Een grote valkuil is dat jouw online specialist een ander beeld heeft bij succes dan jij.
Voorbeeld: Je online specialist stuurt op de ROAS van een individueel kanaal en jij op de ROAS van de hele marketing.
Ander voorbeeld: Je online specialist bepaalt het succes van SEO op basis van positie verbeteringen en jij op omzetverbetering.
Wat is het leerpunt hierbij? Communiceer aan je online specialist wat jij onder succes verstaat. Jouw online specialist kan dit vervolgens vertalen naar concrete kanaaldoelstellingen. Als je dit afstemt met je online specialist heb je een basis om hier een goede strategie aan te koppelen.
Hoe maak je goede doelstellingen? Facebook/Google Ads hebben een budgetcalculator.
Ik gebruik zelf een eigen budgetcalculator die zowel gericht is op branding als performance campagnes.
Doelstellingen maken is geen ‘sexy’ werk maar wel cruciaal voordat je een samenwerking met een online specialist opstart.
Want zonder goede afstemming voor de doelstellingen krijg je altijd discussie over wat succes nu echt is.
Dus: maak concrete marketingdoelstellingen en stem deze af met je online specialist zodat voor iedereen helder is wat goede of juist helemaal geen goede resultaten zijn!
Succesindicator 2. Jouw online specialist weet wat de campagne moet doen
Naast je doelstellingen is het belangrijk dat je online specialist jouw marketingstrategie kent. Want hij moet weten welke rol de campagne speelt in je marketingstrategie.
Voorbeeld 1. Als je Google Ads wilt inzetten om nieuwe klanten binnen te halen heeft het niet veel zin om de helft van je budget te steken in merknaam zoekwoorden.
Voorbeeld 2. Als je tientallen procenten wilt groeien met SEO heeft het geen zin om alleen te investeren in linkbuilding.
Voorbeeld 3. Als je Meta-campagnes wilt inzetten om je reputatie/imago te verbeteren heeft het niet zoveel zin om te investeren in conversiegerichte campagnes.
Stem met je online specialist af wat de rol van de campagne is binnen jouw marketingstrategie.
Hoe doe je dat? Deel met je online specialist de belangrijkste strategische keuzes die je hebt gemaakt.
Als je SEA campagnes wilt richten op producten met alleen een hoger dan gemiddelde bestelwaarde, deel dit met je online specialist.
Daarnaast is het zeker voor SEA/SEO/Social campagnes belangrijk om de meest recente product propositie te delen. Wat wil je betekenen voor de klant? Deel daarnaast de uitwerking van je belangrijkste klantreizen als je die hebt.
Waarom is dit zo belangrijk? Zo weet de campagne specialist wat je verwacht. Welke targeting & type advertentieteksten zijn nodig om een bijdrage te leveren aan je marketingresultaten?
Het leerpunt hierbij is om de campagne specialist voldoende informatie te geven zodat hij/zij goed werk kan leveren.
Het is namelijk een samenwerking tussen jou en de specialist om jouw marketing tot een succes te maken.
Aanvullende tip: Je hoeft met je campagne specialist niet de gehele marketingstrategie te delen, maar strategische keuzes, propositie en communicatieboodschappen zijn belangrijke succesfactoren voor jouw campagnes.
Succesindicator 3. Investeer in een duurzame samenwerking
Met jouw doelstellingen en campagnestrategie gaat jouw online specialist aan de slag om succesvolle marketingcampagnes voor je te maken.
Dit klinkt positief maar hoe zit het met aansturing/bijsturing?
Ik weet uit ervaring dat het eerste half jaar vaak goed gaat en dat daarna de klad erin komt. Hoe voorkom je dit?
Vraag allereerst per kwartaal een campagnerapportage. Wat is een campagne rapportage? Dit is een korte samenvatting over de resultaten en de bijdrage van jouw online specialist aan de campagnes.
Vaak krijg je datarapportages die weinig zeggen over de stand van zaken van jouw campagnes.
Je wilt weten welke optimalisaties jouw online specialist uitvoert. Zo weet je namelijk welke optimalisaties impact hebben op je resultaten. Gebruik deze informatie om te sparren met je online specialist waar de verbeterkansen liggen.
De verleiding is groot om je online specialist aan te spreken op de optimalisaties die niet gewerkt hebben. Start het gesprek altijd met de openstaande kansen om de campagne resultaten te verbeteren.
Vraag daarnaast naar de werkwijze i.p.v. naar de korte termijn resultaten. Mijn ervaring is dat een onderbouwde werkwijze vroeg of laat altijd leidt tot positieve resultaten.
Het is veel belangrijker om te weten waar de kansen liggen om je resultaten te verbeteren. Daarnaast is dit veel motiverender voor je online specialist.
Niemand vindt het leuk om te horen wat er allemaal niet goed gaat. Stimuleer je online specialist om zaken uit te proberen. Iedere online specialist vindt het leuk om optimalisaties te testen zodat je weet wat wel of juist niet werkt.
Ik geloof heel erg in reciprociteit en in een duurzame relatie. Ik geloof helemaal niet in het principe van transactie maximalisatie. Investeer als opdrachtgever in een duurzame relatie met je online specialist.
Je wilt ten slotte dat hij/zij een positieve bijdrage levert aan je marketingresultaten.
Stel dat de samenwerking niet goed loopt? Probeer hier zo snel mogelijk achter te komen en neem dan de beslissing om te stoppen.
Mijn ervaring is dat je dit vaak al na de campagne implementatie weet. Daar hoef je dus geen half jaar of heel jaar voor uit te trekken.
Tot slot: laat je online specialist weten dat je blij bent met de samenwerking. Stuur bijv. een kleine attentie zoals bonbons als hij/zij jarig is. Goede resultaten is niet de belangrijkste succesindicator, veel belangrijker is dat je vertrouwen in elkaar te hebt en dit aan elkaar laat zien.
Samenvattend
Het samenwerken met een online specialist vergt meer dan alleen het aanstellen en een maandelijkse video-call.
Ik weet uit ervaring dat als je tijd investeert in deze samenwerking, je deze investering eenvoudig terugverdient.
Zorg dus voor heldere afspraken met jouw online specialist. Investeer tijd in je online specialist zodat hij/zij jouw marketing laat groeien. Onderschat ook niet de zachte kant van een samenwerking. Je online specialist zal harder voor je gaan lopen wanneer jij laat zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in zijn/haar optimalisatie voorstellen.
Kortom: maak werk van de samenwerking met je online specialist!