Op 1 juli stopt Universal Analytics definitief en moet je gaan werken met GA4.
Dat zal wennen zijn voor jou en mij aangezien we de afgelopen 10 jaar met Universal Analytics hebben gewerkt.
Is dit een ramp? Nee, zeker niet. Analytics blijft Analytics. Daarnaast maakt Google je het leven wat makkelijker om de cijfers te gebruiken die je nodig hebt om het effect van je marketing te bepalen.
Daarom heb ik in mijn boek verbeter je online marketing met Google Analytics een volledig hoofdstuk gereserveerd over hoe je goede inzichten haalt uit deze nieuwe versie.
Op dit moment is GA4 nog geen volwassen Analytics oplossing, aangezien slechts 30 procent van je huidige Analytics erin zit, maar ik verwacht dat je in 2024 of 2025 beschikt over volwassen Analytics oplossing. Wat heb je nodig om goede inzichten uit GA4 te halen?
1. Gebruik goede KPI’s;
2. Gebruik goede events;
3. Gebruik doelgroepen die passen bij jouw website.
Je zou denken dat alles anders is in GA4 dan je gewend bent maar schijn bedriegt.
De knoppen en de rapporten zijn inderdaad anders dan je gewend bent maar de basis Analytics blijft hetzelfde. Wat zijn de basisbeginselen die je moet kennen?
1. Weet wat wel/geen KPI’s zijn;
2. Welke events indirecte impact hebben op je resultaten;
3. Wat zijn goede doelgroepen om te gebruiken.
Wat zijn de voordelen van GA4? Je kunt veel beter het effect van je content gaan bepalen. Je kunt ‘echte’ attributie toepassen zodat je weet wat je marketing echt oplevert. Je kunt veel beter ‘echte’ KPI’s als conversiedoel gaan gebruiken.
Het belangrijkste voordeel van GA4 is de volledige aandacht op machine learning. Of het nu gaat om goede meldingen over je website resultaten, het goed meten van de resultaten voor je belangrijkste doelgroepen en voorspellingen over je omzet of gebruikers die nooit meer op je website terugkeren.
De focus op machine learning gaat ervoor zorgen dat je steeds minder rapporten nodig hebt en specifiekere antwoorden krijgt op je belangrijkste vragen.
Kortom: Dat je minder naar de cijfers hoeft te zoeken maar dat deze je helpen om betere beslissingen te nemen zodat je marketingresultaten beter worden.
In dit artikel bespreek ik met je de basisbeginselen die je nodig hebt om goed te kunnen werken met GA4:
Basisbeginsel 1. KPI’s
Er zijn heel veel statistieken die je als KPI kunt gebruiken, maar hoe weet je nu welke je moet kiezen?
Wat is eigenlijk een KPI (Key Performance Indicator)? Dit is een statistiek waarmee je de voortgang van je belangrijkste doelen meet. Voorbeeld: je hebt als doel om je omzet te verhogen. Dan is een goede KPI hiervoor het conversiepercentage. Hoeveel van je gebruikers bestellen jouw product of dienst?
Vervolgens moet je bepalen hoeveel KPI’s je gaat gebruiken in GA4. Je kunt er tientallen gebruiken maar dat is niet zo slim aangezien je dan het overzicht kwijtraakt. Gebruik maximaal 6 KPI’s verdeeld over onderstaande categorieën:
1. Marketingresultaten > bijv. transacties en conversiepercentage
2. Gedrag > bijv. producttoevoegingen aan de winkelwagen of klikken naar je offerte formulier.
3. Campagnes > bijv. CPA (kosten per conversie) of ROAS (Omzet vs. advertentiekosten)
Het is belangrijk om bij je KPI’s zowel effectiviteit (transacties) als doelmatigheid (conversiepercentage) te meten. Waarom is dat zo belangrijk? Je hebt namelijk beide nodig om te weten of je marketing goed werkt.
De daling van je transacties kan aan het conversiepercentage liggen, maar ook aan de daling van het aantal gebruikers.
Gebruik deze 6 KPI’s in GA4 als conversiedoel. Deze vind je onder configureren aan de linkerkant > conversies.
Aanvullende tip: Het SEE/THINK/DO/CARE model is praktisch om je customer journeys in kaart te brengen. Gebruik KPI’s wanneer mogelijk voor iedere customer journey!
Aan jou de oefening om voor je marketingresultaten/gedrag en campagnes max. 6 KPI’s te bepalen en te (laten) implementeren in GA4.
Basisbeginsel 2. Events
De content rapporten in GA4 zijn gelukkig een stuk beter dan je gewend bent in Universal.
Je combineert nu jouw events met de bekeken pagina’s op de website. In Universal zaten events en pagina’s in aparte rapporten, gelukkig hebben ze dit in GA4 in één rapport geplaatst. Er zijn tientallen misschien wel honderden events die je kunt meten. Welke type events zijn praktisch om te meten?
Meet alleen die events die een indirecte impact hebben op je website resultaten. Hoe weet je welke type events belangrijk zijn?
Gebruik het volgende stappenmodel zodat je met events werkt die wat zeggen over je website resultaten:
1. Kies je event categorie;
2. Bepaal de vraag waarop je event antwoord geeft;
3. Kies je event;
4. Implementeer of laat je event instellen in GA4.
Voorbeelden van eventcategorieën zijn website betrokkenheid, klikken op je belangrijkste knoppen, conversie events of events die je haalt uit je eigen systemen.
Voorbeeld 1: een E-commerce website wil weten hoeveel gemaakte demo’s omzet opleveren. (Conversie event)
Voorbeeld 2. Een magazine wil weten hoeveel artikelen de gebruikers helemaal lezen. Hoeveel van deze gebruikers nemen een betaald abonnement af?
Voorbeeld 3. Een zakelijke dienstverlener wil weten hoeveel gebruikers op de offerte-aanvraag knop klikken. Welke product/diensten pagina’s zijn verantwoordelijk voor de meeste klikken naar het offerte formulier?
Vervolgens kies je jouw event die je wilt meten in GA4 en laat je deze implementeren door je technisch webanalist of webbouwer.
Hoeveel events moet je meten? Ik zou zeggen maximaal 6 events. Waar vind je deze events terug in GA4? Ga naar configureren > gebeurtenissen.
Aanvullende tip: Combineer jouw events met de bekeken pagina’s. Ga in GA4 naar het rapport betrokkenheid > pagina’s en schermen en kies voor jouw event. Nu weet je op welke type pagina’s de meeste events plaatsvinden. Dit zegt meer dan alleen de paginaweergaven per pagina.
Aan jou de volgende oefening: Vul het stappenmodel in zodat je werkt met events die echt iets zeggen over je website resultaten!
Basisbeginsel 3. Doelgroepen
Doelgroepen is de basis van je marketing maar wat zijn doelgroepen in GA4 en wat kun je ermee?
Doelgroepen is de segment tool die je gewend bent uit Universal. De insteek is bijna hetzelfde. Je gebruikt segmenten voor je belangrijkste doelgroepen. Een groot voordeel hierbij is dat ze een koppeling hebben gemaakt tussen doelgroepen en conversiedoel. Je kunt doelgroepen als doel gebruiken.
Voorbeeld 1. Een kunstplatform maakt onderscheid tussen bestaande en nieuwe leden. In GA4 kun je deze als doelgroep en ook als doel gaan meten, zodat je weet of je jouw marketinginspanningen gericht op nieuwe leden effect hebben.
Voorbeeld 2. Een E-commerce site maakt onderscheid tussen proef – en betaalde abonnees. In GA4 kun je met doelgroepen het effect meten van je marketinginspanningen om meer proefabonnees binnen te halen en hoeveel omzet dit oplevert.
Hoe weet je nu of jouw doelgroepen impact hebben op je website resultaten? Gebruik onderstaand stappenmodel:
1. Kies je vraagcategorie > houdt hierbij de huidige Analytics categorieën acquisitie/gedrag/conversie aan.
2. Bepaal de vraag waarop je een antwoord wilt hebben zoals bijvoorbeeld hoeveel proefabonnees nemen een betaald abonnement af?
3. Kies dimensie en/of statistiek in jouw doelgroep zoals bijvoorbeeld de artikelen die invloed hebben op een stijging/daling van het aantal proefabonnees.
4. Stel jouw doelgroep in.
De verleiding is groot om tientallen doelgroepen te gaan gebruiken. Trap niet in deze valkuil en houd de aandacht op de echt belangrijke zaken.
Start met doelgroepen die betekenisvolle dingen zeggen over je marketingresultaten zoals nieuwe leden/proefabonnees/nieuwsbrief-inschrijvingen.
Aanvullende tip: Maak doelgroepen voor je belangrijkste customer journeys op basis van het SEE/THINK/DO/CARE model. Hoe ziet dit er concreet uit?
Een kunstplatform gebruikt een doelgroep voor de nieuwe leden gericht op de THINK-fase, alerts gericht op de DO-fase en bestaande leden gericht op de CARE-fase.
Samenvattend
Neem de tijd om GA4 te leren kennen. Je hebt ten slotte nog 4 maanden de tijd om over te stappen. Als je weet welke events, doelgroepen – en KPI’s wilt gebruiken maak je het jezelf een stuk eenvoudiger om deze overstap geruisloos te laten verlopen. Afsluitend wil ik je nog enkele tips meegeven zodat je inzichten uit GA4 gaat halen:
- Gebruik eigen events en doelgroepen in GA4 en staar je niet blind op de events/doelgroepen die het systeem automatisch registreert. Je eigen data zegt namelijk veel meer over hoe je marketing scoort.
- Integreer Google-producten zoals Ads en Search Console in GA4, zodat je in één overzicht ziet hoe deze kanalen scoren.
Gebruik alleen de rapporten die voor jou van belang zijn zoals rapporten die gaan over je acquisitie, content en omzet/transacties.
Wil je meer weten om GA4 goed te gebruiken voor jouw website?
Lees dan mijn boek verbeter je marketing met Google Analytics en/of bekijk één van mijn instructievideo’s!