KPI’s zijn een praktische tool om het succes van je online marketing en/of website te bepalen.
Toch merk ik in de praktijk dat gebruikers KPI’s en statistieken door elkaar halen.
Voorbeelden van statistieken zijn gebruikers/sessies/bouncepercentage enz.
Voorbeelden van KPI’s zijn conversies/omzet/winst enz.
Het verschil tussen statistiek en KPI zit in de ‘K’.
Je KPI is een kritische statistiek om de voortgang van je belangrijkste doelen te monitoren.
Daarnaast is het belangrijk om het verschil tussen systeem en gedrag KPI’s te kennen.
Systeem KPI’s hebben te maken met de uiteindelijke resultaten zoals omzet & winst.
Gedrag KPI’s hebben te maken met de acties die op je website plaatsvinden, die een indirecte impact hebben op je resultaten.
Voorbeelden van gedrag KPI’s zijn klikken op je belangrijkste CallToAction knop, nieuwsbrief-inschrijvingen, whitepaper aanvragen, afgesloten proefabonnementen.
Het is belangrijk om bij gedrag KPI’s niet alleen de acties te meten, maar ook de vervolgacties.
Hoeveel gebruikers die klikken op je CallToAction knoppen bestellen ook een product in je webshop?
Daarnaast adviseer ik je onderscheid te maken tussen tactische & strategische KPI’s.
Een tactische KPI meet de resultaten per week/maand en een strategische KPI per kwartaal/half jaar.
Waarom is het zo belangrijk om een onderscheid te maken tussen tactische en strategische KPI’s?
Jouw directeur/manager is niet bezig met tactische zaken zoals het conversiepercentage, maar natuurlijk wel met de winstgevendheid van je online marketing.
Hoe zorg je er nu voor dat je met goede KPI’s kunt werken?
Mijn advies is om goed na te denken over waaruit een KPI bestaat en hoe je het moet gebruiken.
In deze blog deel ik 3 stappen om goede KPI’s te kunnen gebruiken.Lees verder »Wat moet je weten over KPI’s?